Belépés
E-mail:
 
Jelszó:
 
 
 
bld
 
Kenyér helyett - gluténmentesen, egészségesen, gazdaságosan
Az egészség megtartása és visszaszerzése sok esetben drága mulatság, főként, ha az ember valamilyen táplálékallergiával küzd, hiszen valamilyen okból az egészséget támogató alapanyagok és késztermékek - főleg az aktuálisan divatosak - jóval borsosabb áron szerezhetők be, ami hosszú távon átgondoltságot igényel, ha valaki igazán odafigyel és nemcsak kampányszerűen tudatos.

A polcok manapság roskadoznak a lehetőségektől, ami egyrészt remek dolog, hiszen az embernek így van választási lehetősége, de korántsem mindegy, milyen kínálat áll rendelkezésünkre. Fontos megjegyezni, hogy a gluténmentes és az egészséges jelző közé nem tehetünk egyenlőségjelet. Elég csak megnézni az ilyen termékek összetevőlistáját, kis utánajárással kideríthető, hogy melyik mit takar pontosan.

Keress egészséges, pénztárcabarát alternatívákat!

Aki nem puszta divatból vagy időszakosan tartja a gluténmentes diétát, az tudja igazán, hogy mennyire tud hiányozni a kenyér vagy valami “kenyérszerű dolog” a hétköznapokból. Ami készen kapható az általában az eltarthatóság miatt sok, a szervezet számára felesleges vagy éppen ártalmas anyagot tartalmaz, a lisztkeverékek pedig nem éppen az olcsóságukról híresültek el, ráadásul igazán csak frissen élvezhetőek a belőlük készített pékáruk (és szintén tartalmazhatnak nem túl egészséges összetevőket).

Ha az egészséged érdekében képes vagy nézőpontot váltani a kenyeret illetően (bár jól tudom, nem könnyű: ropogós héj, puha belső, finom illat…), akkor az alábbi receptötlet olyan ezerféleképpen variálható opciót ad a kezedbe, amiből szabadon alkothatsz, legyen szó reggeliről, ebédről vagy vacsoráról.

Sokáig kísérleteztünk a boltban kapható lisztkeverékekkel és nem mondom azt, hogy dobj el mindent, ha megtaláltad a kedvencedet, ami nemcsak finom, de egészséges is, viszont ezzel a recepttel nagyon kedvező összegből állíthatod elő a “kenyeredet” és semmilyen adalékanyagot nem kell használnod hozzá. Ha pedig tetszik az a felfogás, ahogy az indiaiak gondolkodnak a kenyérről, akkor egyenesen imádni fogod.

Készíthetsz belőle pizzát a családnak bármilyen feltéttel, tehetsz rá sajtot, gyúrhatsz bele magvakat, önmagban, serpenyőben, olaj nélkül sütve pedig puha marad, így a “kenyeres fogások” mellé szuper tunkoló.

A kenyérhelyettesítő becsületes neve “magvas”, lássuk, hogyan is készül

A dobpergés után a nem is annyira titkos hozzávaló az, ami az egészet összetartja, ez pedig az útifűmaghéj, ami vízzel elegyítve kocsonyás anyaggá áll össze, így képes arra, hogy a glutént nem tartalmazó riszlisztet és kukorialisztet nyújtható tésztává varázsolja.

Nem adok meg pontos mennyiségeket, mert semmit nem méricskélek, de ez a recept egyáltalán nem tartozik a bonyolult kategóriába. Pánikra nincs semmi ok, ha száraz nyugodtan adhatsz hozzá menet közben vizet, ha nem akar összeállni, mert sok a liszt, akkor pedig adhatsz még hozzá a kocsonyás anyagból, később pedig már szemmértékre menni fog, ez egészen biztos.

Mi kell hozzá?

-Tegyél egy tál aljába útifűmaghéjat és önts rá vizet, majd kicsit keverd össze és várj, amíg a magok magukba szívják a folyadékot és kialakul a kívánt, kocsonyás állag. ( 4-5 evőkanál nyugodtan mehet bele, minél több, annál puhább lesz és rugalmasabb).
-Só, bors, lenmag, chiamag, szezámmag alkotja az ízesítőket, ha éppen nem pizza készül belőle, mert ilyenkor magmentesen készül.

-Alapvetően rizsliszt az alapja, de adhatsz hozzá egy kevés kukoricalisztet (kb. 1/4-ed arányban), amitől ropogósabb lesz, illetve az úgynevezett Bio lisztmixet (zöldlisztet), ami az egyik szupermárketben kapható és tökmagból, valamint csíráztatott kenderből áll.
-Az utolsó hozzávaló az olívaolaj, amiből néhány löttyintésnyi kell csupán.

Végül nincs más feladatod, mint szép vékonyra kinyújtani a tésztát (lisztezni alá és fölé is érdemes) és kedved szerint megpakolni finom hozzávalókkal. A sütőben 200 fokon nagyon gyorsan 10-15 perc alatt készen van, időnként nézz rá, nehogy megégjen, elég, ha picit megpirul.

A mozzarella sajtos nálunk az abszolút kedvenc, de bármivel készítheted, amit mondjuk egy pizzán el tudsz képzelni. Papírvékonyra nyújtva szuper ropogós nasi, a picit vastagabb pedig pizzás élményt nyújt. 
Ne feledd, csak a kreativitásodon múlik, hogy táplálékallergiádat “kamatoztatva” milyen ételekkel örvendezteted meg magadat vagy akár az egész családot.

Keresés
Címkék
Legolvasottabb
 
Copyright © 2013-2014 BioMisszió. Minden jog fenntartva.
Másolás és kivonatolás csak a BioMisszió engedélyével lehetséges.